Tăriceanu, despre zvonurile apărute în spațiul public

Esența: Președintele ALDE, Călin Popescu Tăriceanu, invitat la Sinteza Zilei în data de 29.10.2018, a făcut mai multe declarații care ar trebui să pună capăt unor zvonuri și atacuri ce au apărut în presă în ultima perioadă.

Tăriceanu, declarații lămuritoare

Președintele ALDE, Călin Popescu Tăriceanu, invitat la Sinteza Zilei în data de 29.10.2018, a făcut mai multe declarații, pe care le-a publicat ulterior și pe pagina sa de facebook. Aceste declarații ale lui Călin Popescu Tăriceanu ar trebui să pună capăt unor zvonuri și atacuri ce au apărut în presă în ultima perioadă.

Zvonurile și atacurile se refereau la:

  • Ruperea coaliției de guvernare de către Tăriceanu;
  • Modificările în justiție nu au fost niciodată incluse în programul de guvernare;
  • Tăriceanu ar fi responsabilul pentru încheierea protocoalelor secrete dintre SRI și alte instituții ale statului, inclusiv acele protocoale care au permis abuzurile din justiție;
  • Motivul principal pentru care România nu ar fi pregătită pentru preluarea Consiliului UE ar fi Guvernul.

Declarațiile lui Călin Popescu Tăriceanu:

Programul de guvernare nu include schimbări în justiție

Noi, mă refer la PSD şi la ALDE, ne-am angajat în faţa românilor la un program politic şi economic. Programul politic a fost clar, să facem o reformă în justiţie şi să revenim la statul de drept, cu alte cuvinte, să punem capăt tuturor abuzurilor, exceselor, lucruri care au ieşit clar din normele statului de drept. Şi, pe de altă parte, avem şi un program economic, care înseamnă creştere economică, bunăstare pentru români, adică salarii, pensii mai mari, o performanţă şi un climat mai bun în domeniul antreprenorial ş.a.m.d., infrastructură, pe învăţământ, pe educaţie, pe transport. Avem nişte lucruri la care ne-am angajat şi eu cred că avem această responsabilitate, în pofida unor momente în care pot să apară diferenţe de analiză şi acest lucru nu e nimic grav.

Tăriceanu va rupe coaliția PSD-ALDE

Am văzut zvonuri care s-au răspândit în stânga, în dreapta cu o rapiditate fantastică și care dădeau drept sigură: ruperea coaliției, Tăriceanu prim-ministru al unui guvern bazat pe o majoritate cu PNL, cu USR ș.a.m.d. Voi spune ca să fie lucrurile clare pentru cetățeni, dar și pentru cei care sunt ziariști, comentatori, analiști: nu am avut de gând, nu am de gând și nici nu voi avea de gând să rup coaliția. Și același lucru cred că îl împărtășește și colegul meu, președintele PSD, domnul Dragnea.

România nu e pregătită pentru preluarea președinției Consiliului UE

Eu am spus că România nu e pregătită pentru preluarea preşedinţiei. Tehnic, la nivelul guvernului, nu am îndoială că lucrurile sunt făcute, numai că preluarea preşedinţiei Consiliului UE ar însemna pentru România o extraordinară ocazie pentru a-şi promova pe agenda Consiliului şi în perioada cât deţine preşedinţia unele subiecte importante pentru ea.

Vă dau un exemplu: trebuie să rezolvăm chestiunea aderării la Schengen, trebuie să rezolvăm problema ridicării MCV-ului. Dar România nu poate să facă sau nu va putea să facă acest lucru, pentru că este o ţară ruptă în două, este o fractură uriaşă între putere şi opoziţie. De ce? Trebuie să recunoaştem că este o luptă pentru putere fără menajamente, o luptă pentru putere sălbatică, camuflată – spunea Alina Mungiu – camuflată prost, sub eticheta luptei împotriva corupţiei. Eu spun că este camuflată foarte bine, pentru că cei din străinătate cred că în România sunt unii care se luptă pentru a fi combătută corupţia şi alţii, majoritatea, pentru toleranţă faţă de corupţi. Asta cred foarte mulţi din străinătate, asta e realitatea.

Noi, în loc să ne prezentăm în momentul preluării preşedinţiei ca o ţară care are nişte obiective comune, pe care le promovează în egală măsură puterea şi opoziţia, ce o să facem? O să continuăm să meargă unii la Bruxelles, să denunţe tot felul de bazaconii, să vorbească în termenii cei mai deplorabili despre propria ţară, cum nu face nici o altă ţară, nu numai în perioada preluării sau deţinerii preşedinţiei.

Acuzații legate de Hotărârea de Guvern din 2005 care ar fi obligat la încheierea de protocoale secrete

Am urmărit cu precădere o declaraţie a Parchetului Generale prin care încerca să se dezvinovăţească pentru ceea ce cu toţii astăzi cunoaştem, protocoalele secrete din justiţie, care au pervertit practic actul de justiţie şi ne-au demonstrat că independenţa justiţiei a fost numai o lozincă de faţadă şi în spatele acestei lozinci lucrurile stăteau cu totul şi cu totul altfel. Şi a făcut referire la o hotărâre de guvern adoptată în anul 2005, când eram prim-ministru, şi spune: noi aici suntem nevinovaţi, hotărârea de guvern ne-a obligat să facem protocoale.

Eu o să întreb acum, evident, aproape retoric, nu mă aștept la un răspuns convigător sub nicio formă: cumva hotărârea de guvern vorbea despre protocoale secrete și să intre cu bocancii în justiție, din partea serviciilor? Evident că nu.

Hotărârea de guvern cerea cumva să se facă dosare politice tuturor oponenților lui Traian Băsescu și ai lui Klaus Iohannis? Răspunsul este, evident, nu.

Această hotărâre a cerut cumva serviciilor la acea dată să meargă în justiție cu dosarele galbene? Da, la judecători? Adică cu informații de care apărarea nu putea lua cunoștință? Sau această hotărârea le-a cerut să asculte sute de mii de telefoane ale românilor, în așa fel încât aproape șase milioane de oameni să fi fost ascultați, inclusiv lideri politici la nivel înalt, oameni de afaceri ș.a.m.d.?

Această hotărâre le-a cerut să distrugă companiile românești, care urmau să fie preluate de cei care erau în cercul de favoriți ai acelei structuri oculte de putere? Sau le-a cerut să încalce legea penală făcând echipe mixte între servicii și procuratură?

Toate aceste lucruri evident că nu se găsesc în această hotărâre de guvern. Hotărârea de guvern despre ce vorbește? Despre necesitatea comunicării informațiior pe care serviciile de informații le dețin către structurile din justiție, în special procuratură, dar nu numai, către structurile specializate din Ministerul de Finanțe care se ocupă de evaziune fiscală ș.a.m.d. De fapt, care sunt lucruri prevăzute de lege, aceasta este obligația serviciilor, să informeze beneficiarii legali, fie că este vorba de structuri de acest gen, din justiție, ministere, prim-ministru, președintele țării, președinții Camerelor ș.a.m.d., dar e o listă întreagă de beneficiari. Asta era obligația lor, nu să facă protocoale secrete, cu tot ceea ce am văzut că s-a întâmplat.

În încheiere

Dacă Putin, Merkel, Erdoğan și Macron se pot înțelege, puterea și opoziția de la noi de ce n-ar putea?

Răspunsul este unul simplu: totul va depinde de felul în care opoziția va aborda această situație. Nu puterea. Va putea opoziția să se abțină de la scandaluri? Va putea opoziția să evolueze și să lase mahalaua departe de Parlament? Vor putea #rezistenții să nu mai fie puși pe scandal doar de dragul scandalului?

Oare vor putea românii să fie măcar un pic mai naționaliști?

Rămâne de văzut…

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *