Rețeta manipulării în social media

Esența: Social media a devenit de mult timp un “must-have” pentru noi toți. Dar oare dacă am cunoaște rețeta manipulării pe rețelele de socializare, am fi mai atenți la ce citim? Oare am citi și dincolo de titlu?

Șoc?

De curând am aflat că SRI-ul are un blog.

Poate te întrebi “așa, și?”. “Ce dacă SRI-ul are un blog? N-au voie?”

Ba da, n-am zis asta. Șocul meu nu a apărut din cauza faptului că există blogul, ci din cauza unui articol de nota 10.

Despre social media

Articolul care m-a șocat se intitulează “Social media, instrument cu dublă utilizare“. La început poate părea plictisitor. La început poate părea că știi deja ce urmează să spună autorul. Dar nu…nu știi nimic. Doar bănuiești. Apoi rămâi șocat ca și mine.

Uite pasajul care mi-a deschis ochii larg:

Manipularea opiniei cetățenilor unui stat reprezintă un element indispensabil pentru războiul informațional și conflictele mileniului al III-lea. Scopul urmărit este crearea unui dezechilibru social prin scăderea încrederii populației în instituțiile statului. Aceasta determină tulburări sociale ce pot influența politici publice, pot altera politica externă a statului și pot perturba activitatea autorităților implicate în asigurarea funcționării statului. O populație confuză, lipsită de încredere, care este preocupată de aspecte superficiale este susceptibilă să accepte o pretinsă soluție salvatoare din partea unui actor, fără a sesiza adevăratele intenții ale acestuia.

Ei, cum e?

Și încă n-ai aflat partea cea mai șocantă. Și anume, “rețeta manipulării”. Da, autorul articolului vorbește despre rețeta manipulării societății și elaborează etapele necesare pentru a transforma un lucru imposibil în ceva foarte probabil.

Rețeta manipulării:

  • Alegerea unor fapte adevărate – elementele trebuie să fie reale, pentru ca o eventuală verificare să ateste veridicitatea datelor și credibilitatea sursei. De asemenea, eventualele acuzații de ‘dezinformare’, pot fi combătute prin evidențierea dovezilor cu privire la adevărul datelor prezentate;
  • Utilizarea capcanelor psihologice pentru a crea o versiune exagerată a realității – interpretarea datelor reale într-o manieră în care acestea să nu fie alterate, dar, prin intermediul unor conexiuni fabricate, să prezinte altă stare de fapt decât cea reală;
  • Adăugarea unor detalii atrăgătoare – povestea interpretată este ‘decorată’ cu exagerări, diferite în funcție de publicul țintă, rezultând diferite variante ce se pliază pe tiparele cognitive ale diferitelor grupuri sociale;
  • Publicarea pe platforme de socializare – versiunile adaptate specificului publicului țintă sunt publicate de diferiți vectori / în diferite medii;
  • Așteptarea preluării faptelor fabricate de către media și fake news, pentru a asigura un flux constant de știri destinate diferitelor categorii de populație. Din rațiuni ce țin de profit, anumite site-uri și agenții de știri preiau inclusiv din social media anumite fapte, pe care le prezintă ca fiind obținute prin propriile eforturi. Astfel, elementele de manipulare sunt remise unor categorii largi de populație de către vectori de informare autohtoni.

Concluzia

Rețeta manipulării oferită de SRI poate fi folosită și pentru a combate propaganda din social media, nu doar pentru a o crea.

Învață rețeta manipulării în social media! Învață să te aperi!

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *