Cum recunoști un propagandist (sau un spălator de creiere)

Trăim în epoca tehnologiei, în care fake news-urile sunt la ordinea zilei. Oricât am vrea să ne apărăm de ele, dacă nu știm cum să recunoaștem un propagandist, o să avem probleme în a distinge adevărul de minciună, știrile de propagandă și realitatea de ficțiune.

Cum recunoști un propagandist?

Dacă știi ce să urmărești, este foarte simplu.

1. Un propagandist are profil social media fals

Dacă întâlnim pe social media un cont cu o poză de profil în care nu apare un om, ci o pisicuță, un munte, un hashtag, etc., sunt șanse foarte mari ca acel cont să fie unul fals, ce are ca unic scop răspândirea propagandei.

Dacă acel profil mai are și un nume fals, atunci e clar că este doar un amărât de propagandist.

Exemplu:

Profil fals de propagandist
Profil fals de propagandist

Ați auzit de vreun român cu numele “Thant Nagash”? Nici eu.

Ați auzit de o localitate numită “Sanctuary” din țara “Saskatchewan”? Nici eu.

Dar știe română foarte bine.

Știe cineva dacă România a colonizat vreodată ceva?

2. Un propagandist are o idee fixă

…sau mai multe.

2.1. Un partid e rău pentru că…istorie

Cel mai des întâlnit exemplu de idee fixă: “PSD este urmașul comuniștilor”.

Ok, este. Am mai explicat deja acest lucru. Dar doar dacă ne limităm la ruperile și transformările succesive ale FSN-ului din ’90. Dacă ne uităm la oameni, povestea se schimbă.

Și totuși, dacă ne uităm mai atent la succesorii (adică mai mulți) FSN-ului, vedem că nu doar PSD este “urmașul comuniștilor”. Ci și PNL-ul de astăzi!

Ei bine, un propagandist mereu va omite și/sau evita acest aspect al istoriei.

Cât despre securiștii și copiii acestora din “partidele noi”, un propagandist nu va sufla niciodată vreo vorbă.

2.2. O televiziune doar manipulează

…dar un propagandist nu se uită niciodată cu proprii ochi să vadă cum (și dacă) acea televiziune manipulează.

Cel mai bun exemplu îl reprezintă asaltul asupra Antena 3.

Dar mai este un exemplu, mai recent un pic. Aceleași persoane care atacă Antena 3, acum atacă și Digi24. De ce a apărut acest atac? Pentru că Adriana Duțulescu (care a lucrat la Antena 3) a preluat poziția de redactor-șef al site-ului Digi24.ro (sursa: Hotnews). Iar acest lucru e considerat de un propagandist o trădare, o preluare ostilă, o…dracu’ știe ce. Ideea este că dacă ai lucrat într-un loc, n-ai voie în veci să te duci în altă parte să lucrezi. Mă rog, asta lasă propagandiștii să se înțeleagă.

3. Te asaltează cu mesaje

Te uiți liniștit la Antena 3, că-i seară și vrei să le faci audiență ca să-și mai bage hashtagul unghia-n gât și, brusc, te trezești cu multe notificări. De la aceeași persoană. Care pare că nu are alt scop decât să-ți atragă ție atenția.

Și normal că te apuci să verifici ce are acea persoană de spus de comentează la foc automat pe postările tale.

Și observi ceva similar cu asta:

  • Nu cunoști persoana;
  • Începe cu o jignire (chiar dacă nu la adresa ta);
  • Încerci să fii rezonabil;
  • Îți sugerează că ești prost că ai îndrăznit să-i pui la îndoială ideea fixă;
  • Îți mai bagă o idee fixă, că una nu este suficientă;
  • Îți amintește că te-a mai abordat în trecut (poate de pe alt cont fals…), iar tu n-ai făcut ce ți-a zis;
  • Mai bagă o jignire, în caz că n-ai prins-o pe prima;
  • Te asociază cu persoana jignită, sugerând că jignirea e și pentru tine;
  • Te laudă un pic, dar doar cât încearcă să te tragă de partea sa;
  • Îți mai bagă o idee fixă. Ce, numai două?
  • Și, la final, îți trântește propaganda.

Și sunt mulți…

Foarte mulți.

Și toți au în comun o altă idee fixă, de origine marxistă/fascistă: Dacă nu ești de acord cu propaganda lor, ești chiar tu “un propagandist comunist rusofil al ciumei roșii, cumpărat cu 1 kg de zahăr, o sticlă de ulei și doi mici, săracule!”.

Cel mai simplu și eficient răspuns: block!

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *